رد شدن به محتوای اصلی

تشخیص تخم مرغ تازه از کهنه

 



فروش تخم مرغ محلی نطفه دار در انواع نژاد گلپایگانی ، گردن لخت ، گلین و چیل چیل با ما تماس بگیرید. 



در یک دنیای عالی، مرغ های شما هر روز صبح در لانه خود تخم می گذارند، آنها را جمع می کنید، به خانه می آورید و آنها را برای خوردن آماده می کنید.


البته، زندگی واقعی کاملاً اینطور کار نمی کند.


وقتی تخم‌ مرغهای اضافی دارید و شروع به انباشته شدن می‌کنند، مگر اینکه سن آنها را علامت بزنید یا به‌طور دیگری پیگیری کنید، به راحتی می‌توانید ردیابی قدیمی‌ترین تخم‌ مرغها را از دست بدهید. زیرا مطمئناً نمی توان فقط با نگاه کردن به آن تخم مرغ را تشخیص داد که چند وقته است.


حتی گاهی اوقات تخم مرغی را می بینم که در گوشه ای از لانه قرار گرفته یا در زیر مواد لانه پنهان شده است که قبلاً آن را گم کرده بودیم.


اگر مرغ هایتان را در محیط آزاد بگذارید، ممکن است به لانه‌ای از تخم‌ها برخورد کنید که یک مرغ یواشکی پنهان کرده است و هیچ اطلاعی از زمان تخمگذاری آن‌ها نیست و معمولاً تا زمانی که ترک نخورند، خوردن آنها بسیار خوب است. به هر حال، به احتمال زیاد لانه ای از چندین تخم مرغ فقط یک یا دو هفته عمر دارد.




(البته اگر خروس دارید، می تواند نطفه دار باشد و اگر مرغی به طور مداوم روی آنها نشسته باشد، می تواند در حال رشد باشد... )

به هر حال، منظور من این است که دلایل زیادی وجود دارد که چرا ممکن است شما متوجه شوید که برخی از تخم‌مرغ‌ها در یخچال چند وقته هستند.


اما یک راه آسان برای تشخیص سن یک تخم مرغ وجود دارد. و من به شما نشان خواهم داد!


تست شناور کردن تخم مرغ برای تازگی در آب


تخم‌مرغ‌ها خیلی بیشتر از چیزی که فکر می‌کنید عمر می کنند. به طور کلی، یک تخم‌مرغ در یخچال یا در دمای اتاق، بدون شسته شدن، حداقل به مدت دو هفته سالم باقی می‌ماند.


تخم مرغ شسته نشده در یخچال ، عمر طولانی تری دارد - بیش از سه ماه. حتی تخم‌مرغ‌های شسته حدود دو ماه در یخچال شما ماندگاری دارند. بنابراین تخم مرغ هایی را که احساس می کنید برای همیشه در یخچال مانده اند، به طور خودکار بیرون نریزید.


اما، توجه داشته باشید که هر چه تخم مرغ مسن تر باشد، شانس باکتری ها بیشتر است تا از طریق منافذ پوسته تخم مرغ نفوذ کرده و تکثیر شوند.


بنابراین در صورت شک، فقط تست شناور سازی تخم مرغ را برای تازگی انجام دهید. ساده است. 


فقط یک لیوان شفاف را با آب گرم پر کنید (آب سرد می تواند باعث شود هر گونه باکتری روی پوسته به داخل تخم مرغ کشیده شود) و به آرامی تخم مرغ را داخل آن بیندازید. 


تست تازگی

تخم مرغهای تازه گذاشته شده به صورت صاف در کف لیوان قرار می گیرند.

بعد از 1-2 هفته، یک انتهای تخم مرغ از کف لیوان شروع به بالا رفتن می کند.

بعد از 2 ماه یا بیشتر، تخم مرغ به احتمال زیاد مستقیماً ایستاده و فقط انتهای نوک تیز کف لیوان را لمس می کند.

تخم مرغ‌های بزرگ‌تر از 3 ماه احتمالاً شناور می‌شوند و باید راهی سطل آشغال شوند.



همانطور که تخم مرغ کهنه می شود و هوا از طریق منافذ پوسته تخم مرغ نفوذ می کند، کیسه هوای داخل تخم مرغ بزرگ می شود زیرا داخل تخم مرغ شروع به خشک شدن می کند. این باعث می شود که یک انتهای تخم مرغ بالا بیاید.


زمانی که دو تا سه هفته از عمر آن می گذرد، یک تخم مرغ از کف لیوان شروع به بلند شدن می کند. تخم مرغ همچنین با بالا رفتن سن مواد مغذی ارزشمند خود را از دست می دهد و سفیده آن شروع به نازک شدن می کند و زمانی که تخم مرغ را می پزید بیشتر در تابه پخش می شود.


تخم مرغ کهنه

زمانی که تخم‌مرغ به یک یا دو ماهگی می‌رسد، به‌طور قابل‌توجهی در لیوان قرار می‌گیرد، اما خوردن آن کاملاً خوب است، و تا سه ماهگی تخم‌مرغ به احتمال زیاد صاف می‌ایستد، با انتهای نوک تیز تخم‌مرغ هنوز. لمس کردن کف لیوان


تا زمانی که یک انتهای تخم‌مرغ هنوز کف لیوان را لمس می‌کند، تخم مرغ هنوز به احتمال زیاد خوردن آن خوب است. فقط کهنه است در حالی که طعم آن به اندازه یک تخم مرغ نه چندان کهنه خواهد بود، اما اگر آن را به سختی بجوشانید، پوست آن بسیار راحتتر جدا خواهد شد. پوست تخم مرغ تازه به سختی جدا می شود.


شناور! 

تخم مرغهای شناور بسیار کهنه هستند. به احتمال زیاد ماه ها هوای زیادی وارد تخم‌مرغ شده است، تخم‌مرغ در واقع در لیوان شناور می‌شود و در آب می‌چرخد. این نشانه نا سالم بودن تخم مرغ نیست، اما می تواند نشانه ای باشد. حداقل تخم مرغ کهنه است. 


با افزایش سن تخم مرغ، "شکوفه" روی سطح پوسته به تدریج تحلیل می رود و دیگر در جلوگیری از ورود هوا و باکتری به تخم مرغ موثر نیست. بنابراین هر چه تخم مرغ کهنه تر باشد، احتمال ورود باکتری به داخل آن بیشتر می شود.


برخی از افراد این موضوع را رد می کنند و می گویند که خوردن تخم مرغ شناور هنوز مشکلی ندارد، اما حداقل زمانی که تخم مرغ شروع به شناور شدن می کند بسیار کهنه شده و هوای زیادی (و احتمالاً باکتری های بد) از پوسته آن عبور کرده است که تخم مرغ اکنون شناور است. 


یکی از نکات منفی تست شناور سازی این است که وقتی تخم مرغ را زیر آب فرو بردید، آب "شکوفه" را که پوشش طبیعی است که تخم مرغ را تازه نگه می دارد، از بین می برد. 


بنابراین، اگر قبلاً اینطور نبود، آن تخم مرغ باید در یخچال نگهداری شود و با شکوفه ها دست نخورده باقی نمی ماند.



چگونه بدون شناور کردن تخم مرغ بفهمیم تازه است؟ 

اگر می خواهید شکوفه را دست نخورده نگه دارید، تخم مرغ را تکان دهید . اگر صدای شل شدن داخل آن را شنیدید، احتمالاً خراب شده است و نباید خورده شود. حداقل این که کهنه است.


و البته اگر یک تخم مرغ را بشکنید و بوی بدی بدهد... واقعاً بد باشد... یا رنگش تغییر کند و کدر باشد، پس بدیهی است که خوردن آن خوب نیست و باید به سطل آشغال انداخته شود.




با این حال، به یاد داشته باشید که غوطه ور کردن تخم‌مرغ‌ها باعث از بین رفتن شکوفه‌های طبیعی تخم‌مرغ می‌شود که آنها را تازه نگه می‌دارد، بنابراین پس از انجام تست شناور روی تخم‌مرغ باید فوراً از آن استفاده کنید یا آن را در یخچال قرار دهید.


چگونه بفهمیم تخم مرغ خراب شده است؟

فقط به این دلیل که یک تخم مرغ کهنه است به این معنی نیست که هنوز برای تخم مرغ مشکلی ندارد و برعکس، تخم مرغ تازه می تواند به باکتری آلوده شود. تست شناور سازی فقط نشان می دهد که تخم مرغ چند وقته است.


علائم تخم مرغ فاسد عبارتند از:

سفیده تخم مرغ صورتی، سبز یا رنگین کمانی می تواند باکتری باشد

لکه های سیاه یا سبز در داخل تخم می تواند قارچ باشد

بوی بد 

اگر مطمئن نیستید که یک تخم مرغ هنوز برای خوردن خوب است، آن را به سطل زباله بیاندازید.



نظرات

پر بازدیدترین ها

مرغ در چند ماهگی تخمگذار می شود

 آیا مرغ جوان در خانه دارید؟ اگر چنین است، شرط می بندم که شما مشتاقانه منتظر رسیدن تخم مرغ های تازه هستید….اگر نمی‌دانید مرغ‌های شما چه زمانی شروع به تخم‌گذاری می‌کنند، این مطلب را بخوانید تا علائمی را که نشان می‌دهد تخم‌مرغ‌ها در راه هستند، یاد بگیرید. ما در مورد میانگین سنی که مرغ‌ها شروع به تخم‌گذاری می‌کنند، چگونگی نقش نژاد و چند نشانه مبنی بر اینکه تخم‌ها در راه هستند صحبت خواهیم کرد. به خاطر داشته باشید که هر مرغ متفاوت است، و هیچ کاری نمی توانید انجام دهید تا آنها برای بزرگ شدن عجله کنند - پس فقط صبور باشید و از دوران نوجوانی آنها لذت ببرید. مرغ ها معمولا از چه سنی شروع به تخم گذاری می کنند؟ به طور متوسط ​​مرغ های جوان در حدود 6 ماهگی شروع به تخم گذاری می کنند یا به تخم گذاری می پردازند . برخی از مرغ ها ممکن است از 16 تا 18 هفتگی شروع به تخم گذاری کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است 28 تا 32 هفته (نزدیک به 8 ماهگی) طول بدهند! در طول سال‌ها، ما بطور تجربی متوجه شدیم که حدود 20 تا 22 هفتگی رایج‌ترین سن برای شروع تخم‌گذاری مرغ‌های ما بود. نژاد مرغ و تخم گذاری علاوه بر سن، نژاد مر

آیا جوجه ها می توانند برنج بخورند؟

 برنج را جوجه های کوچک می توانند مصرف کنند. با این حال، توصیه نمی شود که بخشی از رژیم غذایی آنها باشد. اگر جوجه های یکروزه باید برنج مصرف کنند باید آن را بپزند و کم بدهند. ما نباید فراموش کنیم که برنج حاوی موادی است که می تواند در مقادیر زیاد برای مرغ مضر باشد - به عنوان مثال، شکر.

مرغ تخمگذار در روز چند تخم میگذارد؟

 یک عدد تخم مرغ یک مرغ می تواند فقط یک تخم در روز بگذارد و روزهایی را خواهد داشت که اصلاً تخمی نمی گذارد. دلایل این برنامه تخمگذاری مربوط به سیستم تولید مثل مرغ است. بدن مرغ مدت کوتاهی پس از تخم گذاری تخم قبلی شروع به تشکیل تخم می کند و 26 ساعت طول می کشد تا تخم مرغ به طور کامل تشکیل شود.

جوجه ها چند وقت یکبار می خوابند؟

 به طور متوسط، انتظار داشته باشید که جوجه های شما هر بار بین 30 دقیقه تا 90 دقیقه (1 و نیم ساعت) بخوابند و پس از آن دوره های فعالی که تقریباً به همان مدت طول می کشد بیدار هستند و سپس بخوابند . در این مورد، باید حداقل 48 ساعت قبل از رسیدن اولین دسته از جوجه های خود، محیط را از نظر دمایی آماده کنید.

بعد از اولین ترک چقدر طول می کشد تا جوجه از تخم بیرون بیاید؟

 به عنوان یک قاعده کلی، 5 تا 7 ساعت طول می کشد تا جوجه به طور کامل پس از ظاهر شدن اولین ترک روی تخم مرغ از تخم بیرون بیاید. در برخی موارد، ممکن است تا 24 ساعت طول بکشد، و این نگران کننده است که تخم ها به مدت 40 تا 60 ساعت پس از ترک خوردن از تخم خارج نشوند، زیرا سلامت جوجه به شدت آسیب می بیند.

چه زمانی باید به جوجه برای خروج از تخم کمک کرد؟

 وقتی همه چیز همانطور که قرار است کار کند، زمانی که جوجه اولین سوراخ پوسته تخم مرغ را ایجاد کرد، در کمتر از 24 ساعت به خودی خود خارج می شود . به جز در مواردی که نشانه های قابل مشاهده ای از آسیب دیدگی جوجه مانند خون وجود داشته باشد، سعی نکنید قبل از 24 ساعت به بیرون آمدن جوجه ها از تخم کمک کنید.

چند بار به جوجه ها غذا دهیم؟

 جوجه های کمتر از یک هفته باید 6-10 بار در روز (هر 2-3 ساعت) تغذیه شوند . در هفته اول زندگی، برخی از پرندگان از تغذیه در طول شب سود می برند. جوجه هایی که هنوز چشمان خود را باز نکرده اند ممکن است 5-6 بار در روز (هر 3-4 ساعت) تغذیه کنند.

فواید استفاده سرکه سیب در جیره مرغ بومی

فواید استفاده ازسرکه سیب در برنامه غذایی پرنده 1- آب اسیدی شده خاصیت اشتها آوری دارد. 2- پرندگانی که از این آب استفاده می کنند کمتر تحت تاثیر کوکسیدیوزیس (بیماری انگلی که منجر به اسهال خونی و یا سفید می شود) قرار می گیرند. 3- پرندگانی که از این آب استفاده می کنند ، صدف آسیاب شده را بیشتر مصرف می کنند 4 _ منجر به کاهش پخش مگاباکتری ها می شود. 5_ آب اسیدی شده از فرایندهای هضمی دستگاه گوارش حمایت کرده و هضم مواد خوراکی را افزایش میدهد. 6_ تعداد باکتری های بیماری زا را کاهش داده و منجر به افزایش تعداد باکتریهای مفید می شود (همانند پروبیوتیکها عمل می کند). 7_ با شیره هاضمه دستگاه گوارش سازگاری دارد. اسیدی کردن آب با استفاده از سرکه سیب (به مقدار 10 سی سی در یک لیتر آب) تاثیرات مفیدی بر روی سلامت پرندگان در فصل جفت گیری و زاد و ولد دارد. بهتر است هنگام استفاده از تخم مرغ در جیره غذایی روزانه در همان روز از سرکه سیب طبیعی استفاده شود تا روده از حالت قلیایی خارج شده و به حالت اکسیدی میل کرده و گاز تولیدی توسط غذا در روده کمتر شود و از ورم روده نیز جلوگیری گردد.