رد شدن به محتوای اصلی

بهترین نژاد مرغ تخمگذار



 بهترین نژاد مرغ تخمگذار

به جای اینکه نژاد های مختلف مرغ را لیست کنم و ویژگی هایشان را بشمارم ، خدمتتان عرض می کنم بهترین نژاد وجود ندارد ! در ادامه دلایل این موضوع را شرح می دهیم.

بهترین در نظر هر شخصی متفاوت با شخص دیگری است ولی اگر فقط هدف را تعداد تخم مرغ تولیدی قرار دهیم نژاد های محلی و بومی ایران در این لیست جای نمی گیرند ولی این کافی نیست ! چرا ؟

چون وقتی بهترین نژاد مرغ تخمگذار دنیا را بخرید ولی شرایط محیطی اوکی نباشد نمی شود آن راندمان واقعی و مطلوب را دریافت کرد .

بعضی مرغ ها مناسب مناطق آب و هوایی سرد هستند مثل نژاد مرندی ، در جای گرمی مثل خوزستان با درجه حرارت 50 نمی توان از این نژاد انتظار بازدهی خوبی داشت اگر فرضا بتوانید فارم و لانه را با هزینه بالا خنک کنید بازم تخم مرغ تولیدی توجیه مالی نخواهد داشت و گران تمام می شود.

بعضی نژاد های ایرانی بصورت ذاتی توانایی تولید تخم هر روز را ندارند و یکروز در میان تخم میگذارند ، نژاد های خارجی مثل لوهمن که هر روز تخم می گذارند هم اگر جهت تولید تخم نطفه دار استفاده شوند در نسل سومی با مشکل (برادر خواهری ) مرغ و خروس ها مواجه می شوید و دیگر راندمان تولید روزی یک تخم نخواهد بود.

حال چه کنیم ؟ راه حل مرغ محلی اصلاح نژاد شده میکس گلپایگانی و لوهمن ، این نژاد در صورتی که بخواهید هر روز تخم مرغ داشته باشید و کرچ و ... هم در کار نباشد عالی است !

نژاد میکس گلپایگانی و لوهمن سازگار با اقلیم آب و هوایی ایران با راندمان بالا نسبت به نژاد بومی ایران در حال حاضر بهترین انتخاب موجود از میان گزینه ها است.

این نژاد علاوه بر تولید هر روز تخم مرغ ، ضریب تبدیل غذایی خوبی هم دارد و مرغ ها نسبتا درشت و سنگین وزن هستند ، بعضی نژاد ها استعداد رشد خوبی ندارند و به اصلاح ریز هستند و پس از بلوغ هم گوشتی به تن آنها نیست که بتوان در پایان تولید روی وزن آنها جهت فروش حساب کرد. به علاوه جثه کوچک خودش منجربه تخم مرغ ریز تری می شود و مشکل بازار پسند نبودن تخم مرغ ها ایجاد خواهد شد.

در مرغ های خارجی مثل همین لوهمن که اشاره شد ضریب تبدیل خوبی داریم و مرغ نسبتا درشت است به علاوه تخم مرغ های درشتی هم تولید می شود تنها مشکل اساسی رنگ تخم مرغ های این نژاد است که قهوه ای تیره می باشد و بازار ایران که به تخم مرغ کرمی رنگ علاقه دارد روی خوش به آن نشان نمی دهد.

در نژاد اصلاح شده گلپایگانی (لوهمن ) مشکل کم تخم کردن نژاد ایرانی حل شده است به علاوه مرغ ها دارای جثه مناسبی هستند و رنگ تخم مرغ تولیدی کرم می باشد. همچنین مشکلات کرچی مرغ ایرانی و وقفه تولید و ... نیز مرتفع شده است.

سایت مرغ بومی امکان ارسال تخم نطفه دار یا جوجه و پولت نژاد اصلاح شده گلپایگانی (لوهمن) را دارد کافیست با ما تماس بگیرید.



مرغ در چند ماهگی تخمگذار می شود

در خصوص شروع تخمگذاری مرغ همه چیز بستگی به نژاد دارد به علاوه نوع جیره ای که مرغ ها با آن پرورش داده شده اند هم موثر است ، در کل معمولا مرغ ها از شروع 5.5 تا 6 ماهگی شروع به تخمگذاری می کنند. و اولین تخم مرغ های گله را در این دوره می بینید ولی رسیدن به حداکثر راندمان تولیدی معمولا یکی دو ماهی طول می کشد.

مدت موثری که می توان روی آن جهت تولید بهینه و بصرفه اقتصادی حساب کرد پس از شروع تخمگذاری حداکثر یکسال است ، یعنی مرغ ها تا یکسال در اوج تولید هستند و با توجه به هزینه ای که جهت غذای آنها می شود بازدهی مناسبی در تخمگذاری دارند پس از طی شدن این بازه کم کم از تعداد تخم مرغ کاسته می شود و به اصطلاح مرغ از چرخه تولید خارج می شود.

این دیدگاه تجاری است و با دید صنعتی به فرض گله های بالای 1000 مرغ در نظر گرفته می شود در تعداد کم مرغ و خروس تا 5 سال می توان روی آنها حساب کرد اگر سختگیر نباشید.



طول عمر مرغ و خروس

مرغ و خروس ها معمولا تا شش ماه جوجه هستند و پس از آن بالغ می شوند ، این حیوانات حدکثر 5 تا 6 سال عمر می کنند ولی با توجه به اینکه به هدف گوشت یا تخم مرغ پرورش داده می شوند بعید است تا این سن نگهداری شوند ، نژاد های گوشتی حداکثر 50 روز و نژاد های تخمگذار حداکثر یکسال و نیم نگهداری می شوند . پس از این مدتی که اشاره شد نگهداری آنها توجیه اقتصادی ندارد .



تفاوت مرغ تخمگذار و گوشتی

اولین تفاوت بین نژاد تخمگذار و گوشتی در هدف پرورش آنها است ، کسی از نژاد گوشتی که 45 روزه به حداکثر وزن خود می رسد انتظار تخمگذاری ندارد ، این نژاد اصلا امکان تخمگذاری را بصورتی که نژاد های تخمگذار دارند نخواهد داشت ، مهم ترین تفاوت در آناتومی بدن های آنها است نژاد تخمگذار شکل ظاهری و درونی متفاوتی دارد و بدن آن با شرایط تخمگذاری هماهنگ است ، و استعداد خوبی در ضریب تبدیل غذا به گوشت ندارد ، اگر نژاد تخمگذار بیش از حد چاق شود توان تخمگذاری خود را از دست می دهد.




کدام نژاد مرغ بیشتر کرچ میشود

وقتی بحث کرچ شدن و تولید جوجه زیر مرغی مطرح می شود ، نژاد های محلی ایران برنده هستند ، از نژاد های خارجی انتظار کرچی نداشته باشید چون اکثر آنها اصلاح نژاد شده و تغییرات ژنتیکی داده اند تا بیشتر وزن اضافه کنند یا تخم بگذارند. با توجه به اقلیم آب و هوایی منطقه تان دنبال نژاد مرغ مناسب بگردید. توجه کنید مرغ های معمولا در بهار کرچ می شوند شما اگر در زمستان هم بتوانید شرایط آب و هوایی بهار (رطوبت و دما ) را فراهم کنید امکان اینکه مرغ تان کرچ شود بعید نیست.




نظرات

پر بازدیدترین ها

مرغ در چند ماهگی تخمگذار می شود

 آیا مرغ جوان در خانه دارید؟ اگر چنین است، شرط می بندم که شما مشتاقانه منتظر رسیدن تخم مرغ های تازه هستید….اگر نمی‌دانید مرغ‌های شما چه زمانی شروع به تخم‌گذاری می‌کنند، این مطلب را بخوانید تا علائمی را که نشان می‌دهد تخم‌مرغ‌ها در راه هستند، یاد بگیرید. ما در مورد میانگین سنی که مرغ‌ها شروع به تخم‌گذاری می‌کنند، چگونگی نقش نژاد و چند نشانه مبنی بر اینکه تخم‌ها در راه هستند صحبت خواهیم کرد. به خاطر داشته باشید که هر مرغ متفاوت است، و هیچ کاری نمی توانید انجام دهید تا آنها برای بزرگ شدن عجله کنند - پس فقط صبور باشید و از دوران نوجوانی آنها لذت ببرید. مرغ ها معمولا از چه سنی شروع به تخم گذاری می کنند؟ به طور متوسط ​​مرغ های جوان در حدود 6 ماهگی شروع به تخم گذاری می کنند یا به تخم گذاری می پردازند . برخی از مرغ ها ممکن است از 16 تا 18 هفتگی شروع به تخم گذاری کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است 28 تا 32 هفته (نزدیک به 8 ماهگی) طول بدهند! در طول سال‌ها، ما بطور تجربی متوجه شدیم که حدود 20 تا 22 هفتگی رایج‌ترین سن برای شروع تخم‌گذاری مرغ‌های ما بود. نژاد مرغ و تخم گذاری علاوه بر سن، نژاد مر

آیا جوجه ها می توانند برنج بخورند؟

 برنج را جوجه های کوچک می توانند مصرف کنند. با این حال، توصیه نمی شود که بخشی از رژیم غذایی آنها باشد. اگر جوجه های یکروزه باید برنج مصرف کنند باید آن را بپزند و کم بدهند. ما نباید فراموش کنیم که برنج حاوی موادی است که می تواند در مقادیر زیاد برای مرغ مضر باشد - به عنوان مثال، شکر.

مرغ تخمگذار در روز چند تخم میگذارد؟

 یک عدد تخم مرغ یک مرغ می تواند فقط یک تخم در روز بگذارد و روزهایی را خواهد داشت که اصلاً تخمی نمی گذارد. دلایل این برنامه تخمگذاری مربوط به سیستم تولید مثل مرغ است. بدن مرغ مدت کوتاهی پس از تخم گذاری تخم قبلی شروع به تشکیل تخم می کند و 26 ساعت طول می کشد تا تخم مرغ به طور کامل تشکیل شود.

جوجه ها چند وقت یکبار می خوابند؟

 به طور متوسط، انتظار داشته باشید که جوجه های شما هر بار بین 30 دقیقه تا 90 دقیقه (1 و نیم ساعت) بخوابند و پس از آن دوره های فعالی که تقریباً به همان مدت طول می کشد بیدار هستند و سپس بخوابند . در این مورد، باید حداقل 48 ساعت قبل از رسیدن اولین دسته از جوجه های خود، محیط را از نظر دمایی آماده کنید.

چه زمانی باید به جوجه برای خروج از تخم کمک کرد؟

 وقتی همه چیز همانطور که قرار است کار کند، زمانی که جوجه اولین سوراخ پوسته تخم مرغ را ایجاد کرد، در کمتر از 24 ساعت به خودی خود خارج می شود . به جز در مواردی که نشانه های قابل مشاهده ای از آسیب دیدگی جوجه مانند خون وجود داشته باشد، سعی نکنید قبل از 24 ساعت به بیرون آمدن جوجه ها از تخم کمک کنید.

بعد از اولین ترک چقدر طول می کشد تا جوجه از تخم بیرون بیاید؟

 به عنوان یک قاعده کلی، 5 تا 7 ساعت طول می کشد تا جوجه به طور کامل پس از ظاهر شدن اولین ترک روی تخم مرغ از تخم بیرون بیاید. در برخی موارد، ممکن است تا 24 ساعت طول بکشد، و این نگران کننده است که تخم ها به مدت 40 تا 60 ساعت پس از ترک خوردن از تخم خارج نشوند، زیرا سلامت جوجه به شدت آسیب می بیند.

چند بار به جوجه ها غذا دهیم؟

 جوجه های کمتر از یک هفته باید 6-10 بار در روز (هر 2-3 ساعت) تغذیه شوند . در هفته اول زندگی، برخی از پرندگان از تغذیه در طول شب سود می برند. جوجه هایی که هنوز چشمان خود را باز نکرده اند ممکن است 5-6 بار در روز (هر 3-4 ساعت) تغذیه کنند.

فواید استفاده سرکه سیب در جیره مرغ بومی

فواید استفاده ازسرکه سیب در برنامه غذایی پرنده 1- آب اسیدی شده خاصیت اشتها آوری دارد. 2- پرندگانی که از این آب استفاده می کنند کمتر تحت تاثیر کوکسیدیوزیس (بیماری انگلی که منجر به اسهال خونی و یا سفید می شود) قرار می گیرند. 3- پرندگانی که از این آب استفاده می کنند ، صدف آسیاب شده را بیشتر مصرف می کنند 4 _ منجر به کاهش پخش مگاباکتری ها می شود. 5_ آب اسیدی شده از فرایندهای هضمی دستگاه گوارش حمایت کرده و هضم مواد خوراکی را افزایش میدهد. 6_ تعداد باکتری های بیماری زا را کاهش داده و منجر به افزایش تعداد باکتریهای مفید می شود (همانند پروبیوتیکها عمل می کند). 7_ با شیره هاضمه دستگاه گوارش سازگاری دارد. اسیدی کردن آب با استفاده از سرکه سیب (به مقدار 10 سی سی در یک لیتر آب) تاثیرات مفیدی بر روی سلامت پرندگان در فصل جفت گیری و زاد و ولد دارد. بهتر است هنگام استفاده از تخم مرغ در جیره غذایی روزانه در همان روز از سرکه سیب طبیعی استفاده شود تا روده از حالت قلیایی خارج شده و به حالت اکسیدی میل کرده و گاز تولیدی توسط غذا در روده کمتر شود و از ورم روده نیز جلوگیری گردد.